REGLARE DIRECTIE (REGLARE UNGHI FUGA)
Cum se realizeaza geometria rotilor? Ce inseamna unghi de fuga, de cadere, de convergenta?
Inainte de reglarea geometriei rotilor, este necesara o analiza a geometriei rotilor. Aceasta va comunica expertilor valorile necorespunzatoare si care trebuie modificate. Analiza are in vedere trei unghiuri de geometrie: unghi de fuga, unghi de cadere si unghi de convergenta.
Ce este unghiul de fuga?
Unghiul de fuga influenteaza in mod direct stabilitatea autovehiculului, mai ales atunci cand acesta are o viteza mare. Unghiul de fuga este reprezentat de distanta dintre axul pivotului rotii si dreapta perpendiculara cu solul. Modificarea acestui unghi nu este posibila. In cazul unui acciden, unghiul de fuga trebuie recalibrat pentru a elimina riscul de accidente si pentru a garanta stabilitatea autovehiculului, indiferent de viteza.
Ce este unghiul de cadere?
Unghiul de cadere este determinat de pozitia rotii in raport cu autovehiculul in sine. Unghiul de cadere poate fi pozitiv si negativ. Un unghi de cadere pozitiv apare atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exteriorul autovehiculului. Unghiul pozitiv prea mare poate duce la uzura partii exterioare a anvelopei. Un unghi de cadere negativ apare atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre interiorul autovehiculului. Unghiul negativ prea mare poate duce la uzura partii interioare a anvelopei. EUzura este prematura si dauneaza conditiei anvelopelor masinii tale. In plus, aderenta anvelopelor nu este ideala.
Ce este unghiul de convergenta?
Unghiul de convergenta reprezinta distanta dintre partea superioara si inferioara a rotilor de pe aceeasi osie - atunci cand autovehiculul este privit de sus. Unghiul de convergenta poate fi pozitiv sau negativ. Un unghi de convergenta pozitiv apare atunci cand partea anterioara a rotilor este mai apropiata una de alta. Un unghi prea ridicat poate cauza subvirarea autovehiculului in curbe. Un unghi de convergenta negativ apare atunci cand partea anterioara a rotilor este mai departata una de alta. Un unghi prea ridicat poate cauza supravirarea autovehiculului in curbe.
Cand ar trebui facut un reglaj al directiei?
Atunci cand masina ta nu sta bine la capitolul geometrie roti, se spune ca aceasta nu are o directie buna. De fapt, nu numai se spune - vei simti pe propria piele cum autovehiculul raspunde diferit comenzilor volanului si este nevoie de un reglaj directie.
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand autovehiculul trage stanga sau dreapta;
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand cauciucurile se uzeaza rapid, iar uzura apare in mod neuniform pe suprafata acestora;
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand observi cresterea treptata a consumului de combustibil, fara a schimba distanta parcursa;
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand ai avut de-a face cu borduri sau gropi si nu ai incetinit la timp - impactul puternic, desi fara alte daune la nivelul masinii, poate cauza probleme la nivelul geometriei rotilor;
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand o reparatie a unei daune auto a necesitat si schimbarea unei componente de la nivelul sistemului de suspensie sau de directie. In acest caz, de regula, unghiul de fuga trebuie recalibrat;
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand masina a fost incarcata cu greutati mari pe o perioada lunga de timp. Evident, greutatile foarte mari afecteaza in principal rotile si geometria acestora;
- Trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand schimbi rotile autovehiculului tau si decizi sa montezi unele cu diametru diferit. Fie ca acesta este mai mare sau mai mic, ai nevoie de verificarea geometriei rotilor.